Melden of aanvragen zonder inloggen is op dit moment niet mogelijk op onze website. Met DigiD kunt u wel zaken aanvragen en melden .
Verhuizing doorgeven
Verhuist u binnen of naar de gemeente Den Helder? Geef dat uiterlijk binnen 5 dagen na uw verhuizing aan ons door. Dit kunt u gemakkelijk online doen. Verhuist alleen uw minderjarig kind? Geef dit dan door in het stadhuis. Verhuist u naar aan andere gemeente? Geef uw verhuizing dan door aan die gemeente.
Online doorgeven
U heeft nodig als u uw verhuizing online doorgeeft:
- Als u met iemand gaat samenwonen: Burgerservicenummer (BSN) van de persoon met wie u gaat samenwonen.
- Als u bij iemand gaat inwonen:
- Van de hoofdbewoner: burgerservicenummer (BSN) of kopie identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
- Toestemmingsverklaring (pdf), ingevuld en ondertekend door de hoofdbewoner
Verhuizing doorgeven met DigiD
Geen
- Als u 16 jaar of ouder bent: uzelf
- Als u jonger dan 16 jaar bent: ouder, voogd of verzorger
- Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft: uw partner
- Als u onder curatele staat: de curator
- Als u naar een zorginstelling verhuist: het hoofd van de zorginstelling
- Een meerderjarige die u schriftelijk heeft gemachtigd
Geef uw verhuizing door van 4 weken voor uw verhuisdatum tot 5 dagen erna. U staat dan vanaf uw verhuisdatum ingeschreven op uw nieuwe adres.
Geeft u uw verhuizing na meer dan 5 dagen na uw verhuisdatum door? Dan staat u op uw nieuwe adres ingeschreven vanaf de datum dat u uw verhuizing doorgeeft. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering, uw parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of uitkering.
U kunt een verhuizing ook doorgeven in het stadhuis. Maak hiervoor een afspraak via de knop hieronder.
Verhuist u voor het eerst naar Nederland? Bel dan voor een afspraak, telefoonnummer 14 0223 (maandag tot en met vrijdag, 8.30 - 17.00 uur).
Meenemen
- uw geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- als u bij iemand gaat inwonen:
- een toestemmingsverklaring (pdf), ingevuld en ondertekend door de hoofdbewoner.
- kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner
- als u gemachtigd bent door degene die verhuist:
- uw eigen identiteitsbewijs, huur- of koopcontract
- schriftelijke toestemming van degene die verhuist
- kopie identiteitsbewijs van degene die verhuist
Verhuist u naar een andere gemeente? Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. U wordt automatisch in Den Helder uitgeschreven.
- Gaat u huren? Dan heeft u misschien recht op huurtoeslag. Meer informatie vindt u op de website van de Belastingdienst.
- Het kan 5 werkdagen duren voor de verhuizing is verwerkt bij andere organisaties, zoals de Belastingdienst.
- De gemeente verwerkt uw verhuizing in de Basisregistratie personen (BRP). Als uw gegevens goed staan vermeld in de BRP, kan de overheid haar taken goed uitvoeren. De gemeente weet dan bijvoorbeeld of u mag stemmen bij verkiezingen en of u een uitkering kunt krijgen. De Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en 600 andere overheidsinstanties gebruiken de gegevens uit de BRP. De Rijksoverheid geeft meer informatie over de BRP.