Wmo-melding doen

Heeft u door ziekte, een handicap of ouderdom hulp nodig bij uw dagelijks leven? En kunt u die hulp niet zelf (of samen met familie, vrienden of buren) regelen? Dan kunt u voor sommige hulpvragen bij de gemeente terecht. Bijvoorbeeld voor hulp bij het huishouden, of een voorziening zoals een rolstoel of traplift. Hiervoor doet u een Wmo-melding.

Een Wmo-melding doen

Een Wmo-melding kunt u op 2 manieren doen. Dit kan via een wijksteunpunt of u kunt bellen. 

  1. Via een Wijksteunpunt
    Elke wijk in Den Helder heeft een wijksteunpunt. U kunt daarheen met al uw vragen en zorgen. Bijvoorbeeld over wonen, geld, werk, opvoeden, gezondheid of eenzaamheid. Het wijksteunpunt helpt u graag verder.
     
  2. Bellen
    U kunt bellen naar telefoonnummer 14 0223 (maandag tot en met vrijdag, 9.00 - 17.00 uur).

Samen gaan we in gesprek over uw hulpvraag. U bespreekt wat uw problemen zijn en wat u zelf nog kunt, of samen met familie, vrienden of buren. Als blijkt dat uw hulpvraag niet beantwoord kan worden, dan doen wij samen met u een Wmo-melding. 

Persoonlijk plan

U mag een persoonlijk plan maken als u een melding doet bij de Wmo. In het persoonlijk plan kunt u uitleggen welke hulp u nodig heeft en waarom. 

Onderzoek

Heeft u een Wmo-melding gedaan? Dan onderzoekt de Wmo-consulent samen met u welke hulp er nodig is. Dit gesprek kan telefonisch plaatsvinden of via een afspraak bij u thuis. Bij dit gesprek mag u ook familie, vrienden, of een mantelzorgers uitnodigen. Ook een onafhankelijk clientondersteuner kan u hierbij helpen. 

Hulp via zorg in natura of persoonsgebonden budget

Heeft u een Wmo-melding gedaan? En krijgt u hulp via de Wmo? Dan kan dit op 2 manieren: zorg in natura of een persoonsgebonden budget.

1.    Bij zorg in natura krijgt u hulp van een aanbieder waar de gemeente een contract mee heeft. 
2.    Met een persoonsgebonden budget (pgb) regelt u alles zelf. U kiest zelf een zorgaanbieder. U bent zelf verantwoordelijk om alles te regelen en de administratie te doen.

Eigen bijdrage

Heeft u een Wmo-melding gedaan? En krijgt u hulp via de Wmo? Dan betaalt u meestal een deel daarvan zelf. Dat heet de eigen bijdrage. Meer informatie vindt u op de pagina Eigen bijdrage Wmo.

U krijgt al hulp en u heeft een vraag

Voor vragen kunt u terecht bij de gemeente of uw zorgaanbieder. Bekijk bij wie u met welke vraag terecht kunt.

Vragen aan de gemeente

Bel naar telefoonnummer 14 0223 (maandag tot en met vrijdag, 9.00 - 17.00 uur) als u een vraag heeft over:

  • verandering van uw situatie
  • verlenging van uw indicatie 
  • de kwaliteit van de geleverde ondersteuning
  • klachten over uw aanbieder
  • wisselen van aanbieder

Vragen aan uw zorgaanbieder

  • klachten of vragen over de geleverde hulp
  • vervanging van uw hulp bij ziekte of vakantie
  • de tijden waarop uw hulp komt
  • overzicht van de geleverde hulp
  • uw ondersteuningsplan
  • vragen over uw voorziening van Welzorg via 088-0016700