Ontwikkeling Maritiem cluster

Den Helder heeft veel aan zee gebonden activiteiten, zoals zeevaart, scheepsbouw of offshore (energie). Dit is het Maritiem cluster.

 Den Helder heeft veel aan zee gebonden activiteiten, zoals zeevaart, scheepsbouw, offshore (energie), havens, marine en maritieme dienstverlening. Dit is het Maritiem cluster.

Tegelijkertijd spelen er zaken die van invloed zijn op het Maritiem cluster. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met klimaatverandering en de dreiging van een stijgende zeespiegel? Welke mogelijkheden zijn er om de haven te verbinden aan ontwikkelingen als wind op zee? En wat betekent dat voor de toekomst van de haven en voor de aanwezigheid van de Koninklijke Marine in de stad? Deze vragen vereisen goede antwoorden, ook voor de langere termijn.

Gerenoveerde Kade Het Nieuwe Werk officieel geopend

Op woensdag 23 oktober 2024 is met een feestelijke bijeenkomst de Kade Het Nieuwe Werk officieel geopend. De kade had het einde van zijn levensduur bereikt en was dringend aan vervanging toe. Port of Den Helder heeft de renovatie aangegrepen om de kade meteen ook toekomstbestendig te maken door in het ontwerp rekening te houden met een waterbodemdiepte van 9 meter min NAP. De bodem ligt nu nog op 7 meter min NAP maar als de vaarweg wordt verdiept kan de Port op deze kade ook de grotere offshore schepen ontvangen.

Meer informatie vindt u in het persbericht Gerenoveerde Kade Het Nieuwe Werk officieel geopend.

Akkoord Defensie, Noord-Holland en Den Helder over ontwikkeling haven en regio

Staatssecretaris Christophe van der Maat, gedeputeerde Rosan Kocken en wethouder Pieter Kos ondertekenden op 29 juni 2023 het bestuursakkoord “Ontwikkeling Maritiem cluster Den Helder.

Daarin staat beschreven op welke manier zij de komende jaren willen investeren in de haven, de stad en daarmee ook in de regio. Met het akkoord worden bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio verbeterd en krijgt de Koninklijke Marine meer ruimte om te groeien. Ook de kansen die de energietransitie biedt en de economische ontwikkelingen die nodig zijn in de regio, zijn onderdeel van het akkoord. Het Hoogheemraadschap, dat op korte termijn aan de slag gaat met de waterveiligheid van het gebied, tekende ook mee. 

We kijken naar de renovatie en verplaatsing van bruggen in de stad en de ontwikkeling van een logistieke hub op Kooypunt/Kooyhaven. Beide met het doel om de verkeersdrukte in de stad te verminderen. 

Bekijk hier het bestuursakkoord Maritiem cluster (pdf) en het Voornemen tot Integrale ontwikkeling Maritiem cluster (pdf)

Wat speelt er?

Nieuwe haven Marine Den HelderEr speelt veel in (de omgeving van) Den Helder. Klimaatverandering is een van de grootste toekomstige vragen. De energietransitie biedt grote kansen. Daarnaast spelen er zaken zoals bereikbaarheid van de stad, groei van de Marine en bevolkingskrimp. Aanleiding genoeg om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het Maritiem cluster verder te ontwikkelen.

Uiteraard doen we dat niet alleen: we betrekken hierbij andere overheden en belangengroepen. Ook inwoners worden betrokken. In onderstaande afbeelding is te zien om welk gebied het gaat.

Kart van gebied maritiem cluster

Ontwikkeling haveneconomie en maritieme stadsontwikkeling

De ontwikkeling van het Maritiem cluster met verschillende partijen biedt kansen om zowel de haveneconomie als de maritieme stadsontwikkeling een stevige impuls te geven. Dit alles doen we om te komen tot een Toekomstbestendige stad en haven voor de Kop van Noord-Holland. Dat betekent dat we niet alleen kijken naar Den Helder, maar ook naar gemeenten Texel, Hollands Kroon, Schagen en verder, met thema’s als bereikbaarheid, toerisme, leefomgeving en duurzame energie.

Toekomstbeeld 2040

Den Helder is van nationaal belang voor de veiligheid én voor duurzame energievoorziening op en vanuit zee. Het is daarmee een essentiële schakel voor de Nederlandse en bondgenootschappelijke veiligheid en voor onze toekomstige energie infrastructuur (wind op zee en/of waterstof). 
Het toekomstbeeld van het Maritiem cluster 2040 is een compacte hightech zeehaven (civiel en militair) in verbinding met een krachtige, goed toegeruste stad en welvarende leefomgeving. Daarbij vormt Den Helder - samen met de Kop van Noord-Holland - één regionaal samenhangend systeem op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt, wonen, recreatie en mobiliteit. 

In samenhang met een gezonde en toekomstbestendige economie draag het programma bij aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en brede welvaart in de regio.

De deelprojecten in vogelvlucht

Moormanbrug

De huidige Moormanbrug uit 1954 nadert rond 2030 het einde van zijn technische levensduur en zal daarom tijdig moeten worden vervangen. Dit biedt de gelegenheid tot diverse overwegingen. Door een nieuwe Moormanbrug te realiseren, ongeveer 700 meter naar het zuidoosten in het Nieuwe Diep, ontstaat aan beide kadezijden ongehinderde toegang voor zeegaande schepen en daarmee ruimere (ontwikkel)mogelijkheden als het gaat om afmeercapaciteit voor deze schepen. Hiermee wordt een groot deel van de civiele- en militaire behoefte vervult. Daarnaast heeft een verplaatsing van de Moormanbrug naar de beoogde locatie een positief effect op de verkeersontsluiting en verkeersintensiteit van de binnenstad. Een overweging die in het kader van bereikbaarheid, mobiliteit en leefbaarheid belangrijk is voor het gehele cluster.

Buitenveld

De herontwikkeling van Buitenveld is met name gericht op het huisvesten van defensiepersoneel nu gelegerd op de locaties Fort Erfprins en de Nieuwe Haven. Hiermee wordt noodzakelijke ontwikkelruimte vrijgemaakt op de genoemde defensielocaties en worden overeenkomstige functies geconcentreerd op het militaire deel van ‘Willemsoord’ (de locaties Commandement Zeemacht, het KIM, het Marinemuseum en Buitenveld). Daarnaast zal in samenwerking met de gemeente worden onderzocht in hoeverre bijhorende functies kunnen en/of moeten worden gerealiseerd in samenhang met het gehele gebied ‘Willemsoord’. Met het project wordt de verblijfsomgeving voor het personeel en de leefbaarheid van de stad verbeterd. Er wordt op deze manier gezamenlijke- en maatschappelijke meerwaarde gecreëerd door stad, zee en haven met elkaar te verbinden om zo het maritiem cluster toekomstbestendiger te maken.

Vaarroute Boerenverdriet

De boerenverdrietsluis is momenteel niet goed bruikbaar, daardoor is er een beperking voor een doorvaarbare route door Willemsoord van- en naar de Waddenzee. Er zijn meerdere aanleidingen voor de noodzaak om een doorvaarbare/omvaarroute te creëren als alternatieve route voor Het Nieuwe Diep: 

  • Omvaarroute tijdens werkzaamheden of stremming bij de Moormanbrug, aanleg Ravelijnbrug danwel Koopvaarderschutsluis.
  • Beschikbaarheid van kades tijdens de verbouwingen op het terrein van de Koninklijke Marine of grote evenementen zoals Sail.
  • Vergroten van de reuring op Willemsoord en beleving van de maritieme stad door grotere toegankelijkheid voor pleziervaart.

Daarom doen we onderzoek naar de verschillende alternatieven en afwegingen ten aanzien van toegevoegde waarde, urgentie, financiën en haalbaarheid. 

Verbreding Havendijk

Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gaat aan de slag met de waterveiligheid van de haven in Den Helder. Dit betreft onder andere het stuk van het Nieuwe Diep achter de Moormanbrug, tot de locatie waar de nieuwe Moormanbrug moet komen. Dit is bij uitstek een kans om direct de benodigde extra kaderuimte en verdieping van de vaargeul in Den Helder te realiseren, een belangrijke ambitie van het Maritiem Cluster om meer en grotere zeeschepen te kunnen accommoderen. Zo kan de Koninklijke Marine groeien en kan de civiele haven de toekomstige windmolenparken op zee bedienen. Kijk voor meer informatie op www.hhnk.nl/havendijk. 

Ravelijnbrug

De Ravelijnbrug (in het bestuursakkoord aangeduid als ‘brug over de Koopvaardersbinnenhaven’) moet een doorgaande route vormen over het Nieuwe Diep/Nieuwe Werk, ongeveer ter hoogte van de Koopvaardersschutsluis. Met de Ravelijnbrug kunnen we de verkeersstromen in Den Helder beter scheiden. Mensen met verschillende bestemmingen, zoals de marinehaven, de civiele haven en de TESO, rijden nu gezamenlijk over de N250 door de stad. Dat levert steeds meer problemen op.

Met de Ravelijnbrug zal een gedeelte van het verkeer eerder afslaan en het Nieuwe Diep/Nieuwe Werk oversteken, richting de haven. Daardoor hoeft er minder verkeer door het stadscentrum en ontstaan er minder opstoppingen. Texel, de marine- en civiele haven worden beter bereikbaar. Maar het belangrijkste thema van de Ravelijnbrug is de leefbaarheid. Die verbetert flink door het terugbrengen van het aantal files.

Leden programmateam Maritiem Cluster
Naam Functie
Hessel Hiemstra Programmamanager Maritiem cluster
Falco Hoekstra Strategisch adviseur, gemeente Den Helder
Janbart van Ginkel Procesregisseur Maritiem cluster
Mathea Mevissen Strategisch beleidsadviseur provincie Noord-Holland
Paul Meijer  Programmamanager transformatie vastgoed Koninklijke Marine
Peter van den Berg Strategisch adviseur Koninklijke Marine
Anne Berendrecht Omgevingsmanager ministerie van Defensie
Bram du Saar Omgevingsmanager ministerie van Defensie
Stuurgroep
Naam Functie
Pedro Stunnenberg  plv. Directeur Materieel, Vastgoed, Leefomgeving en Duurzaamheid, ministerie van Defensie (voorzitter)
Harold Liebregs plv. Commandant Zeestrijdkrachten
Sabrine Roest-Gijzen directeur Ontwikkeling, gemeente Den Helder
Herman Schartman directeur Beleid, provincie Noord-Holland
Video Maritiem cluster Kop van Noord-Holland

Op YouTube kunt u een filmpje bekijken over de toekomst van het Maritiem cluster Kop van Noord-Holland.

Nieuwsbrief

Wij houden u graag op de hoogte van de ontwikkelingen in het Maritiem cluster. Dat doen we via onze webpagina en nu ook via een nieuwsbrief. 

In de twaalfde editie van de nieuwsbrief Maritiem cluster kunt u kennismaken met de nieuwe havenwethouder Fotigui Camara. Daarnaast een kort verslag van de opening van de gerenoveerde kade Het Nieuwe Werk en de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Den Helder en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier voor de kadeverbreding. Ook de start van de variantenstudie Ravelijnbrug komt aan bod plus nog een aantal andere wetenswaardigheden. 

De nieuwsbrief wordt verstuurd door de provincie Noord-Holland. In de privacyverklaring.op de website van de provincie Noord-Holland kunt u lezen hoe uw e-mailadres wordt verwerkt.

Via e-mail kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief Maritiem cluster. Deze nieuwsbrief verschijnt vier keer per jaar. 

Regio Deal

Rijk, gemeente, provincie en private partijen werken daarnaast de komende jaren aan tal van projecten die innovatie en werkgelegenheid bevorderen. Hiermee dragen ze bij aan het versterken van de brede welvaart in de Kop. Dit is vastgelegd in de Regio Deal Maritiem Cluster Kop van Noord-Holland.

Kijk voor meer informatie op www.kopregio.nl.

Partners

  • Gemeente Den Helder
  • Ministerie van Defensie/ Koninklijke Marine
  • Provincie Noord-Holland

Havenmonitor 2024

De havenmonitor, gepubliceerd door Erasmus UPT, meet elk jaar de directe werkgelegenheid en toegevoegde waarde van alle zeehavens in Nederland. In 2023 bedroeg de directe werkgelegenheid in de Nederlandse zeehavens 219.273 werknemers. De totale werkgelegenheid, inclusief indirecte banen, kwam uit op 396.575 werknemers, goed voor 3,9% van het totaal aantal werkzame personen in Nederland. De directe en indirecte toegevoegde waarde samen bedroeg 56,5 miljard euro, wat neerkomt op ongeveer 5,5% van het Nederlandse BBP.

De Havenmonitor, de bijlage en meer informatie vindt u op de website van Port of Den Helder.

Contact

Heeft u vragen aan het programmateam? Neem dan contact op via e-mail: ontwerp-maritiem-cluster@noord-holland.nl.