Melden of aanvragen zonder inloggen is op dit moment niet mogelijk op onze website. Met DigiD kunt u wel zaken aanvragen en melden .
Er is een bezwaarschrift ingediend en u bent belanghebbende
Is er een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Den Helder en bent u belanghebbende? Hieronder leest u meer over wat er gebeurt met uw bezwaarschrift en wat de rol van de Commissie Bezwaarschriften is. Daarnaast leggen wij u de procedure uit.
U heeft geen juridische kennis nodig om een bezwaarprocedure te voeren. Toch kan de procedure soms behoorlijk ingewikkeld zijn. Als u vragen heeft dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de commissie. Bel naar telefoonnummer 14 0223 of stuur een e-mail naar bezwaar@denhelder.nl. Onze medewerkers helpen u graag!
De Commissie Bezwaarschriften
De gemeente Den Helder heeft een bezwarencommissie. De commissie adviseert over beslissingen op bezwaren die zijn ingediend tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester, kortweg de gemeente. Dat advies moet objectief en transparant zijn. Daarom is de commissie is onafhankelijk en hebben de leden geen binding met de gemeente Den Helder. Zij wonen niet in de gemeente Den Helder en werken niet bij de gemeente Den Helder. De Commissie Bezwaarschriften adviseert over verschillende onderwerpen die zijn onderverdeeld in twee kamers, namelijk de Algemene kamer en de Sociale kamer kamer. De leden van iedere kamer hebben een eigen expertise. In welke kamer uw bezwaarschrift wordt behandelt, hangt af van het onderwerp van het besluit waartegen bezwaar is gemaakt.
Beslistermijn bezwaar
De gemeente moet in principe binnen twaalf weken een beslissing op een bezwaarschrift nemen. De startdatum is de dag nadat de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Als u uw bezwaarschrift nog wilt aanvullen of als er nader onderzoek nodig is, dan kan de termijn worden verlengd (opgeschort). Dit gebeurt alleen als u daar toestemming voor geeft. De termijn kan eenmalig worden verlengd met zes weken indien de gemeente verwacht dat zij niet binnen de termijn van twaalf weken een beslissing kan nemen.
Intrekken bezwaar
Het kan gebeuren dat u uw bezwaarschrift wilt intrekken. Bijvoorbeeld omdat er is tegemoet gekomen aan uw bezwaren. U kunt dit op ieder moment schriftelijk doen. Tijdens de hoorzitting mag dit mondeling.
Geen schorsing
Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet, dat wil zeggen dat het eerder genomen besluit blijft gelden, totdat er een beslissing op uw bezwaar is genomen.
Kostenvergoeding
Het indienen van een bezwaarschrift is gratis. Kosten die u maakt voor het bezwaar, komen voor uw eigen rekening. U kunt een algemene kostenvergoeding krijgen indien u voldoet aan de voorwaarden van het Besluit proceskosten bestuursrecht. Meer informatie daarover vindt u op wetten.overheid.nl. Als u hierop aanspraak wilt maken, moet u dit schriftelijk verzoeken vóórdat de beslissing op uw bezwaarschrift is genomen.
Kunt u niet wachten op de beslissing op het bezwaar? Dan kunt u bij de rechtbank een voorlopige voorziening aanvragen. Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst in de lopende bezwaarprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. U vraagt de voorziening aan bij de rechtbank. Let er wel op dat u griffierecht moet betalen bij de rechtbank. Dit is een geldbedrag dat u moet betalen aan de rechtbank voor het voeren van een procedure. Bijvoorbeeld omdat u in financiële moeilijkheden komt door de beslissing van de gemeente.
U heeft een brief ontvangen dat de gemeente een bezwaarschrift heeft ontvangen in een zaak waarin u belanghebbende bent, bijvoorbeeld omdat u vergunninghouder bent. Deze brief heeft u tegelijkertijd met deze brochure ontvangen.
Antwoordformulier
In de brief vragen wij u of u van de mogelijkheid gebruik wilt maken van een hoorzitting. U kunt uw keuze aangeven op het bijgesloten antwoordformulier. U kunt dit terugsturen naar ons antwoordnummer. Meer informatie over de hoorzitting vindt u hierna.
Voordat de commissie een advies uitbrengt, worden de partijen die bij het besluit betrokken zijn tijdens een hoorzitting gehoord. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden. Daarnaast is er een secretaris aanwezig, hij/zij ondersteunt de commissie. De gemeente, de bezwaarmaker en belanghebbenden ontvangen als betrokken partijen een uitnodiging van de voorzitter voor de hoorzitting. Bij de uitnodiging ontvangt u het gehele dossier. Hierin zit ook het verweerschrift van de gemeente. U kunt hierop reageren tijdens de hoorzitting, of al schriftelijk daarvóór.
Verloop van de zitting
Als de hoorzitting begint vat de voorzitter de zaak samen. Vervolgens krijgt u als indiener van het bezwaarschrift de gelegenheid om uw standpunt toe te lichten. Daarna krijgt de vertegenwoordiger van de gemeente het woord. Er kunnen ook nog andere belanghebbenden aanwezig zijn en het woord voeren, bijvoorbeeld een vergunninghouder of een buurman. Hierna kan de commissie vragen stellen. Indien u een getuige of deskundige wilt meenemen, verzoeken wij u dit van te voren aan het secretariaat kenbaar te maken.
Uitnodiging of melden behandelen
Heeft u aangegeven dat u wilt worden gehoord? Dan ontvangt u uiterlijk twee weken voor de hoorzitting een uitnodiging van de voorzitter van de commissie voor de hoorzitting. Heeft u aangegeven dat u uw bezwaar mondeling niet wil toelichten? Dan ontvangt u een brief dat uw bezwaarschrift zonder u wordt behandeld op de hoorzitting. Daarbij staat ook het tijdstip van de behandeling. Mocht u alsnog willen komen dan bent u uiteraard van harte welkom! Het kan overigens even duren voordat de hoorzitting plaatsvindt en u een uitnodiging ontvangt.
Vertegenwoordigen
U kunt zich laten vertegenwoordigen, dan voert iemand anders namens u het woord. U moet dan diegene machtigen door een briefje te schrijven en deze te ondertekenen. U kunt ook een machtigingsformulier opvragen bij het secretariaat bezwaar. De machtiging stuurt u op naar het secretariaat of kunt u ter zitting overhandigen.
Natuurlijk kunt u ook altijd iemand meenemen naar de hoorzitting die u kan steunen.
Tijdstip en dagdeel
De Commissie Bezwaarschriften vergadert één tot twee keer per maand in principe op donderdagavond vanaf 19:00. In de uitnodiging vindt u het tijdstip waarop de commissie het bezwaarschrift behandeld.
Openbaar of besloten
De hoorzittingen van de Sociale kamer vinden, zoals dat heet, achter gesloten deuren plaats. Dit vanwege het vertrouwelijke karakter. De hoorzittingen van de Algemene kamer zijn in principe openbaar. Er kan dus publiek en/of pers aanwezig zijn. U kunt de commissie vragen om een besloten behandeling. Daarvoor moet u dan wel een belangrijke reden hebben.
Het advies
De commissie brengt enkele weken na de hoorzitting een advies uit over de te nemen beslissing op uw bezwaarschrift aan de gemeente.
Beslissing op bezwaar
De gemeente kan beslissen dat u helemaal of gedeeltelijk gelijk krijgt. In dat geval verklaart de gemeente uw bezwaarschrift geheel of gedeeltelijk ‘gegrond’. De gemeente past het eerder genomen besluit dan aan. U kunt echter ook ongelijk krijgen, dan wordt uw bezwaarschrift ‘ongegrond’ verklaard en blijft het besluit in stand. U ontvangt het advies van de commissie bij de beslissing op het bezwaar.
In beroep bij de rechtbank
Bent u het niet eens bent met de beslissing op het bezwaarschrift, dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van de beslissing, in beroep gaan bij de rechtbank. Het is belangrijk dat u uw beroep binnen deze termijn indient. Hoe u precies in beroep kunt gaan, staat beschreven onderaan de brief, de beslissing op het bezwaar, die u van de gemeente krijgt toegestuurd. Let er op dat u griffierecht moet betalen bij de rechtbank.
Heeft u vragen? Neem dan contact op met het secretariaat van de Commissie Bezwaarschriften. Bel daarvoor naar de gemeente, telefoonnummer 14 0223 (maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur). Of stuur een e-mail naar bezwaar@denhelder.nl.