Melden of aanvragen zonder inloggen is op dit moment niet mogelijk op onze website. Met DigiD kunt u wel zaken aanvragen en melden .
Hervestiging vanuit het buitenland
Heeft u na 30 september 1994 tijdelijk in het buitenland gewoond en komt u in Den Helder wonen? Dan moet u zich persoonlijk inschrijven in het stadhuis. Neem uw eventuele gezinsleden mee. Schrijf u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland in. Maak hiervoor een afspraak.
Kosten
Geen
Meenemen
- Uw geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) en dat van eventuele andere gezinsleden
- Reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt
- Als u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: bewijs van uitschrijving
- Als u die heeft: buitenlandse akten van huwelijk, echtscheiding of andere documenten over rechtsfeiten die zijn gebeurd toen u in het buitenland woonde
- Huur- of koopcontract van uw woning in Den Helder
- Als u bij iemand gaat inwonen:
- schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner
- kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner
Waarom hervestiging doorgeven
De gemeente verwerkt uw verhuizing in de Basisregistratie personen (BRP). Als uw gegevens goed staan vermeld in de BRP, kan de overheid haar taken goed uitvoeren. De gemeente weet dan bijvoorbeeld of u mag stemmen bij verkiezingen en of u een uitkering kunt krijgen. De Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en 600 andere overheidsinstanties gebruiken de gegevens uit de BRP. De Rijksoverheid geeft meer informatie over de BRP.