Briefadres aanvragen of opzeggen
Heeft u geen vast woonadres in Nederland? Dan kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op het briefadres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen of opzeggen bij de gemeente. Een briefadres is een tijdelijke oplossing voor een periode waarin u geen vast woonadres heeft.
U kunt een briefadres online aanvragen via de knop hieronder. Doe voor uw aanvraag het volgende:
- Vul de vragenlijst briefadres aanvragen (pdf) in.
- Laat de verklaring toestemming briefadres (pdf) invullen door de hoofdbewoner.
- Voeg toe als bijlage bij uw aanvraag:
- de volledig ingevulde en ondertekende bestanden en
- een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.
Situatie waarin u een briefadres kunt krijgen
Er zijn verschillende situaties waarin u een briefadres nodig kunt hebben. Bijvoorbeeld:
- U bent dakloos of thuisloos.
- U kunt tijdelijk niet in uw eigen huis wonen, bijvoorbeeld vanwege een echtscheiding of een breuk in een lange relatie.
- U moet een korte periode overbruggen tussen twee woningen in.
- U verblijft in een zorginstelling (verpleeghuis, verzorgingshuis) of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
- U verblijft in een instelling voor kinderbescherming.
- U zit in een gevangenis.
- U heeft schulden waardoor u in de problemen bent gekomen.
- De woning waar u woonde is onlangs ontruimd.
- U heeft een beroep waarvoor u rondreist en daarom heeft u geen vast adres. U bent bijvoorbeeld binnenvaartschipper of circusartiest.
- U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat.
Handig om te weten
- Een briefadres is alleen een administratief adres. U woont daar niet.
- Krijgt u een briefadres omdat u tijdelijk geen woonadres heeft? Dan moet u er alles aan doen om uw situatie te verbeteren en een woonadres te vinden.
- U kunt niet op een woonadres én een briefadres tegelijk ingeschreven staan.
- Heeft u een woonadres gevonden? Geef dan uw verhuizing (adreswijziging) door. U wordt automatisch van uw briefadres uitgeschreven.
Wie is een briefadresgever?
Een briefadresgever stelt zijn/haar adres beschikbaar als briefadres. Niet iedereen kan briefadresgever zijn. Het moet een bestaand adres zijn van een natuurlijk persoon (iemand die in Nederland als ingezetene staat ingeschreven). Of een instelling die door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen om op te treden als briefadresgever. Dat kan ook het adres van het stadhuis zijn.
De briefadresgever moet ervoor zorgen dat post bij de briefadresnemer terecht komt. Daarnaast moet een briefadresgever bereikbaar zijn voor de gemeente, om vragen te kunnen beantwoorden over het briefadres. Ook persoonlijk. Daarom kan een briefadres nooit een postbus zijn.
Geldigheid
Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan moet u zelf een nieuwe aanvraag doen voordat het termijn verloopt.
Heeft u iemand een briefadres verleend en wilt u dit stopzetten? Als hoofdbewoner kunt dat gemakkelijk online doen met een verklaring intrekking briefadres.
Nodig bij de aanvraag
De gemeente heeft zoveel mogelijk informatie nodig over de persoon aan wie u het briefadres heeft verleend. Bijvoorbeeld een e-mailadres, telefoonnummer of gegevens over familie. Hoe meer informatie u geeft, hoe sneller het briefadres kan worden stopgezet.
Na het indienen van de verklaring
- De gemeente start een adresonderzoek.
- Het briefadres blijft administratief bestaan tot het onderzoek klaar is. De persoon blijft op het adres ingeschreven, maar kan het adres niet meer gebruiken.
-
Na het onderzoek krijgt u een brief waarin staat dat het briefadres wordt stopgezet en wanneer.
Direct regelen
Briefadres voor meerdere personen opzeggen? Vul dan per persoon een verklaring in.