Melden of aanvragen zonder inloggen is op dit moment niet mogelijk op onze website. Met DigiD kunt u wel zaken aanvragen en melden .
Digitaal Opkopers Register (DOR)
Bent u als ondernemer handelaar in tweedehands goederen? Dan moet u zich als handelaar aanmelden bij de gemeente. Dit doet u gratis en eenvoudig via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Ook moet u uw inkoop, verkoop en voorraad bijhouden in het Digitaal Opkopers Register (DOR).
Als u als ondernemer tweedehandsgoederen inkoopt, inneemt of inruilt moet u deze goederen registreren. Dit doet u eenvoudig en gratis in het DOR. Daarbij helpt u de politie, OM en gemeente bij de aanpak van heling. Meldingen van gestolen goederen worden direct doorgezet naar de politie. Zo krijgt u geen gestolen goederen in uw voorraad.
Aanmelden
Meld u eenmalig, gratis aan voor het DOL en DOR via www.ikbenhandelaar.nl.
Waarom registreren?
Werken met het DOR is voor alle betrokkenen het makkelijkst. Voor u is het gratis en u krijgt inzicht in uw voorraad. Ook voorkomt u politiecontroles in uw zaak. Daar staat tegenover dat u verplicht bent om de gekochte tweedehandsgoederen 3 dagen te bewaren, voordat u deze doorverkoopt. Voordeel voor de politie is dat ze via het systeem mee kan kijken. De periode van 3 bewaardagen gebruikt de politie om te kijken of het goed gestolen is. Mocht dat zo zijn, dan wordt het gestolen goed opgehaald en start de politie een onderzoek. U kunt ook zelf controleren of aangeboden tweedehands goederen als gestolen geregistreerd staan. Kijk op www.stopheling.nl of download de app ‘stopheling’.
Toezicht en handhaving
De gemeente en politie controleren of u gebruik maakt van het DOR en of u de juiste gegevens invoert. Ook kunnen zij uw register vergelijken met het magazijn. Heeft u tijdens de controle uw zaken niet op orde? Dan wordt u vaker gecontroleerd en riskeert u een boete. Het DOR en de handhaving van het DOR maakt onderdeel uit van de aanpak van heling van de gemeente Den Helder (Helder over heling).
Voor klanten van opkopers
Gaat u iets verkopen aan een handelaar in tweedehands goederen? De handelaar moet dan uw gegevens registreren. De handelaar vraagt daarom uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs). Gebeurt dit niet, dan is de handelaar strafbaar. U kunt dus geen goederen verkopen aan een handelaar zonder u te legitimeren.
Gaat u iets kopen van een handelaar in tweedehands goederen? Dan worden de gegevens van uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) door de handelaar opgenomen in het in- en verkoopregister. Deze gegevens zijn alleen door Politie, Bijzonder Opsporings Ambtenaren en de handelaar in te zien. Wordt uw identificatiebewijs gekopieerd? Dan legt de handelaar een filter over uw identitietsbewijs. Hierdoor wordt het duidelijk zichtbaar dat het een kopie is. Op die manier kan er geen misbruik van worden gemaakt.
Meer informatie
- Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CVV)
- Op de website van de politie vindt u meer informatie over heling
- U kunt op Youtube een filmpje bekijken over het Digitaal Opkopers Register
- Zelf controleren of tweedehands goederen als gestolen geregistreerd staan? Kijk dan op www.stopheling.nl of download de app ‘stopheling’.
- Beleid van de gemeente: Helder over heling, zonder heler geen steler (pdf)
- Artikel 437 van het Wetboek van Strafrecht
- Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht