Besluitenlijst 8 april 2025
Openbare besluitenlijst van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder op 8 april 2025
Samenstelling
Aanwezig: Jan de Boer, Burgemeester; Peter van Diepen, wethouder; Peter de Vrij, wethouder; Niels Nanning, wethouder; Petra Bais, wethouder; Martin Zuiddam, wethouder; Odd Wagner, wethouder; Fotigui Camara, wethouder; Koen van Veen, gemeentesecretaris
Afwezig:
Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp over achterstanden WMO en Sociaal Domein
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
360757 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder De Vrij |
Onderwerp: |
Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp over achterstanden WMO en Sociaal Domein |
Samenvatting: |
De fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp heeft schriftelijke vervolgvragen aan het college gesteld over achterstanden bij de WMO en sociaal domein. Het college beantwoordt deze vragen met brief 360757. |
Besluit: |
Het college besluit: de schriftelijke vragen van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp over achterstanden WMO en Sociaal Domein te beantwoorden met brief 360757 en daarvan de tekst vast te stellen. |
Raadsinformatiebrief en agenderingsverzoek Evaluatie Woonlening 2024
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
361205 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder Van Diepen |
Onderwerp: |
Raadsinformatiebrief en agenderingsverzoek Evaluatie Woonlening 2024 |
Samenvatting: |
De gemeente heeft als doel om woningen te verduurzamen. De kosten hiervan vormen vaak een obstakel voor woningeigenaren, en daarom biedt de gemeente Den Helder de Woonlening aan: een lening die bedoeld is voor het verbeteren van bestaande woningen, waaronder het nemen van duurzame maatregelen. Via een Raadsinformatiebrief informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van de Woonlening. |
Besluit: |
Het college besluit:
|
Voortgangsverslag KPI's Informatiebeheer 2025
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
354096 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder Camara |
Onderwerp: |
Voortgangsverslag KPI's Informatiebeheer 2025 |
Samenvatting: |
De directeur-archivaris van het RHC Alkmaar houdt toezicht op informatiebeheer bij de gemeente Den Helder. Jaarlijks doet hij daarvan verslag. Het algemene beeld dat uit het verslag naar voren komt, is dat de gemeente Den Helder in ruime mate voldoet aan de wettelijke eisen. |
Besluit: |
Het college besluit:
|
Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Den Helder
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
363035 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder De Vrij |
Onderwerp: |
Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Den Helder |
Samenvatting: |
Enkele duizenden huishoudens in Nederland krijgen door een combinatie van fiscale regels minder toeslagen, waardoor hun inkomen onder het bestaansminimum komt. Dit heet de alleenverdienersproblematiek. Het rijk heeft de gemeenten opgedragen om vanaf 2025 een tijdelijke regeling uit te voeren. Daardoor kunnen de getroffen huishoudens een vaste tegemoetkoming per jaar krijgen. Voor 2025 bedraagt de tegemoetkoming € 1.000. Deze regeling loopt tot en met 2027. Het college besluit de beleidsregels voor deze regeling vast te stellen en in te stemmen met de bijbehorende raadsinformatiebrief. Daarmee is geregeld hoe deze tegemoetkoming wordt toegekend, ook voor mensen die in 2023 en 2024 al recht hadden op ondersteuning. |
Besluit: |
Het college besluit:
|
Beleidsplan Schuldhulpverlening
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
357624 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder De Vrij |
Onderwerp: |
Beleidsplan Schuldhulpverlening |
Samenvatting: |
De gemeente Den Helder wil inwoners beter ondersteunen bij het voorkomen en oplossen van financiële schulden. Het beleidsplan zet in op vroegsignalering, zodat financiële problemen eerder worden herkend en aangepakt. Daarnaast wordt maatwerk geboden, waarbij de hulp wordt afgestemd op de persoonlijke situatie van de inwoner. De gemeente werkt hierbij samen met ketenpartners om een integrale aanpak te realiseren. |
Besluit: |
Het college besluit de gemeenteraad voor te stellen:
|
Voorstel voor een veegbesluit voor intrekking diverse verordeningen
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
347689 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder Van Diepen |
Onderwerp: |
Voorstel voor een veegbesluit voor intrekking diverse verordeningen |
Samenvatting: |
De gemeentelijke regelgeving is gecontroleerd op actualiteit. Hieruit is gebleken dat een aantal vastgestelde verordeningen ingetrokken dient te worden, omdat de vastgestelde verordeningen verouderd zijn en/of niet meer gebruikt worden. Voorgesteld wordt om de Verordening Wet inburgering 2010, Verordening onderzoekscommissie exploitatie Willemsoord 2013, Deelsubsidieverordening “Topsportregeling”, VERORDENING op het bestrijden van distels en andere onkruiden, Verordening op de weekmarkten gemeente Den Helder 2014, Verordening eigen bijdrage maatschappelijke opvang- en vrouwenopvang gemeente Den Helder 2014, Vergunningverlening, toezicht en handhavingsbeleid 2019-2021, gemeente Den Helder en Vergunningen, Toezicht en Handhavingsbeleid 2021-2022 Den Helder in te trekken. |
Besluit: |
Het college besluit de gemeenteraad voor te stellen de volgende verordeningen:
overeenkomstig de bijlage ‘Veegbesluit intrekking aantal verordeningen’, in te trekken. |
Voorstel actualisatie treasurystatuut
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
374056 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder Van Diepen |
Onderwerp: |
Voorstel actualisatie treasurystatuut |
Samenvatting: |
De gemeente actualiseert haar treasurystatuut om het financiële beheer beter af te stemmen op de huidige wetgeving, economische omstandigheden en huidige organisatie- inrichting. Dit statuut bepaalt hoe de gemeente omgaat met leningen, beleggingen en financiële risico’s. De aanpassingen zorgen er met name voor dat het statuut beter aansluit op de feitelijke situatie bij de gemeente. De wijzigingen hebben geen directe financiële gevolgen. |
Besluit: |
Het college besluit de gemeenteraad voor te stellen: het geactualiseerde treasurystatuut vast te stellen. |
Voorstel tot vaststellen beleidskader weerstandsvermogen en risicomanagement 2025
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
374089 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder Van Diepen |
Onderwerp: |
Voorstel tot vaststellen beleidskader weerstandsvermogen en risicomanagement 2025 |
Samenvatting: |
De gemeente actualiseert haar beleidskader uit 2019 voor het weerstandsvermogen en risicomanagement. Dit kader bepaalt hoeveel financiële reserves de gemeente nodig heeft om onverwachte kosten op te vangen en financiële stabiliteit te garanderen. Daarnaast beschrijft het kader op welke wijze het weerstandsvermogen wordt bepaald en de risico’s worden gekwantificeerd. |
Besluit: |
Het college besluit de gemeenteraad voor te stellen het geactualiseerde beleidskader weerstandsvermogen vast te stellen. |
Voorstel tot het vaststellen van het beleidskader lokale heffingen 2025-2028
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
374123 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder Van Diepen |
Onderwerp: |
Voorstel tot het vaststellen van het beleidskader lokale heffingen 2025-2028 |
Samenvatting: |
De Gemeentewet en het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (Bbv) geven de gemeenteraad opdracht het beleid ten aanzien van lokale heffingen en de grondslagen voor de berekening van de door het gemeentebestuur in rekening te brengen tarieven vast te stellen. Dit beleidskader bevat:
Het beleidskader lokale heffingen is richtinggevend van karakter en meerjarig. Er wordt op toegezien dat alleen wettelijk toegestane belastingen worden geheven en aan de wettelijke voorschriften die hieraan verbonden zijn wordt voldaan. Elke vier jaar wordt getoetst of bijstelling nodig is. |
Besluit: |
Het college besluit de gemeenteraad voor te stellen: het Beleidskader lokale heffingen 2025- 2028 vast te stellen. |
De-agendering Omgevingsplan Willem Alexanderhof 3.2
Omschrijving | Inhoud |
---|---|
Adviesnummer: |
375247 |
Classificatie: |
Openbaar |
Portefeuillehouder: |
Wethouder Bais |
Onderwerp: |
De-agendering Omgevingsplan Willem Alexanderhof 3.2 |
Samenvatting: |
Het onderwerp Omgevingsplan Willem Alexanderhof 3.2 staat op de agenda voor behandeling in de commissie van 6 mei en de raadsvergadering van 19 mei 2025. De reden voor het annuleren van dit agendapunt betreft een wijziging van de omstandigheden. Het grootste deel van de woningen van Willem Alexanderhof fase 3.2 kunnen gerealiseerd worden op basis van het bestaande omgevingsplan. Door een wijziging in het stedenbouwkundig plan kunnen 11 woningen echter niet gerealiseerd worden op basis van het bestaande omgevingsplan. Voor deze 11 woningen dient een ruimtelijke procedure gevoerd te worden. De intentie is om de 11 woningen met een omgevingsvergunning in afwijking van het omgevingsplan te vergunnen en niet met een wijziging van het omgevingsplan. Het betreft daarmee een zogeheten buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa). Als onderdeel van deze procedure is een bindend adviesrecht van de raad nodig. In samenspraak met de ontwikkelaar wordt bepaald wanneer de procedure zal aanvangen, dit om de beschikbare capaciteit van beide partijen zo efficiënt mogelijk te kunnen benutten. |
Besluit: |
Het college besluit:
|