14 januari 2025

Openbare besluitenlijst van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder op 14 januari 2025.

SamenstellingAfbeelding 2

Aanwezig

Jan de Boer, Burgemeester; Peter van Diepen, Portefeuillehouder; Peter de Vrij, Por- tefeuillehouder; Fotigui Camara, Portefeuillehouder; Niels Nanning, Portefeuillehouder; Petra Bais, Portefeuillehouder; Martin Zuiddam, Portefeuillehouder; Jeroen van Egerschot, waarnemend se- cretaris

Afwezig

Tessa Augustijn, Portefeuillehouder

Regionaal Collegevoorstel Bestuursopdracht Aanpak Landelijk Gebied KopAfbeelding 3

Adviesnummer:

250807

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Bais

Onderwerp:

Regionaal Collegevoorstel Bestuursopdracht Aanpak Landelijk Gebied Kop

Samenvatting:

Kopgemeenten samen aan de slag voor landelijk gebied

De gemeenten Den Helder, Texel, Schagen en Hollands Kroon gaan gezamenlijk werken aan een toekomstbestendig landelijk gebied. Dat doen zij met het opstellen van een Aanpak Landelijk Gebied (ALG) voor de Kop van Noord-Holland. Het resultaat van deze aanpak: een gemeenschappelijke visie, concrete projecten en een sterke onderlinge samenwerking.

Besluit:

Het college besluit:

  1. De bestuursopdracht voor de Aanpak Landelijk Gebied Kop vast te stellen.

  2. De raad hierover te informeren met raadsinformatiebrief 250807 en daarvan de tekst vast te stellen.

  3. De gemeente Hollands Kroon te benoemen tot penvoerder voor de Aanpak Landelijk Gebied Kop.

RIB informatie nieuwe contracten Wmo en Participatie 2025 

Adviesnummer:

244963

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder De Vrij

Onderwerp:

RIB informatie nieuwe contracten Wmo en Participatie 2025

Samenvatting:

Met bijgaande bijlagen wordt het college en de raad geïnformeerd over de resultaten van de regionale inkoop Wmo en Participatie 2025. De Adviesraad sociaal domein is eind december eveneens geïnformeerd.

Besluit:

Het college besluit:

  1. de raad te informeren over de resultaten regionale inkoop Wmo 2025 met raadsinformatiebrief 244963 en daarvan de tekst vast te stellen.

  2. de inhoud van bijgaande brief aan de Adviesraad sociaal domein over de resultaten inkoop Wmo en Participatie 2025 vast te stellen.

Programma voorzieningen onderwijs huisvesting 2025 

Adviesnummer:

249877

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Nanning

Onderwerp:

Programma voorzieningen onderwijs huisvesting 2025

Samenvatting:

Jaarlijks stelt de gemeente, op basis van de wettelijke taak, een programma voorzieningen huisvesting onderwijs vast, het zgn. huisvestingsprogramma. In het huisvestingsprogramma stelt de gemeente geld beschikbaar voor de voorzieningen onderwijshuisvesting voor het primair en (voortgezet) speciaal

onderwijs.

In het programma 2025 zijn voorzieningen opgenomen zoals huurvergoeding en gebruik eigen gymzaal.

Daarnaast stelt het college de jaarlijkse bijdrage aan Scholen aan Zee ter uitvoering van de doordecentralisatie overeenkomst vast.

Besluit:

Het college besluit:

  1. bijgevoegd programma voorzieningen huisvesting onderwijs (huisvestingsprogramma 2025) vast te stellen.

  2. de bijdrage aan het bestuur van de Stichting Scholen aan Zee op grond van de doordecentralisatieovereenkomst voor het jaar 2025 vast te stellen op € 2.099.551,24

  3. de normbedragen in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs aan te passen aan het niveau 2025 door toepassen van de MEV-index. Te weten factor 1.0568 voor bouwkosten en factor 1.0289 voor eerste inrichting onderwijsleerpakket en meubilair.

 Verdeelbesluit asielopvang Noord-Holland

Adviesnummer:

268429

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder De Vrij

Onderwerp:

Verdeelbesluit asielopvang Noord-Holland

Samenvatting:

De Minister van Asiel en Migratie heeft op 20 december 2024 het Verdeelbesluit Noord- Holland 2024 vastgesteld op basis van de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (Spreidingswet). In dit besluit staat hoeveel asielopvangplaatsen (zowel regulier als voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen, amv) gemeenten in Noord-Holland moeten realiseren om aan de provinciale taakstelling te voldoen. De raad wordt over het verdeelbesluit geïnformeerd via een raadsinformatiebrief.

Besluit:

Het college besluit: de raadsinformatiebrief over verdeelbesluit asielopvang Noord-Holland vast te stellen

 Antwoorden op schriftelijke vragen van de fractie Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp over het graven van sleuven in de duinen

Adviesnummer:

269215

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Zuiddam

Onderwerp:

Antwoorden op schriftelijke vragen van de fractie Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp over het graven van sleuven in de duinen.

Samenvatting:

De fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp heeft raadsvragen gesteld over het aanbrengen van kerven in de duinen.

Het college beantwoord deze.

Besluit:

Het college besluit:

de schriftelijke vragen van de fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp over het graven van sleuven, kerven in de duinen te beantwoorden met zaaknummer 269215, en de inhoud daarvan vast te stellen.

Aanvraag gebiedsaanwijzing gasaansluiting McDonalds Spoorstraat 1 

Adviesnummer:

253944

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Bais

Onderwerp:

Aanvraag gebiedsaanwijzing gasaansluiting McDonalds Spoorstraat 1

Samenvatting:

Op 23 oktober 2024 heeft Helder vastgoed ons verzocht om het perceel van de McDonalds op Spoorstraat 1 (nieuwbouw, halte Bellevue) aan te wijzen als gebied waarvoor een gasaansluitplicht geldt.

Vanwege netcongestie is het niet mogelijk om voor 2034 een grootzakelijke aansluiting te krijgen. Indien deze horecagelegenheid geen gasaansluiting krijgt, dan heeft dit negatieve gevolgen voor de geplande ontwikkelingen in dit gebied. Hierdoor is er een zwaarwegende reden van algemeen belang. Daarnaast zal er sprake zijn van leegstand van een nieuw pand. De aanvrager heeft aangetoond dat er geen alternatieven zijn voor de gasaansluiting.

Besluit:

Het college besluit om: op grond van artikel 10, zevende lid, onderdeel a, van de Gaswet jo. artikel 1, sub d, van de Regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht, het volgende gebied aan te wijzen als gebied waar aansluiting op het gastransportnet strikt noodzakelijk is om zwaarwegende redenen van algemeen belang: Spoorstraat 1, 1781 JB Den Helder, kadastraal bekend gemeente Den Helder, sectie E, nummer 10811

Schriftelijke vragen Behoorlijk Bestuur

Adviesnummer:

261691

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Bais

Onderwerp:

Schriftelijke vragen Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp over de geplande asowoningen, regionale verantwoordelijkheid, rol van de woningstichting, kosten, locaties, alternatieven en maatschappelijke impact

Samenvatting:

Het college wordt voorgesteld in te stemmen met de voorgestelde beantwoording van de schriftelijke vragen van de fractie Behoorlijk Bestuur met als onderwerp: “Schriftelijke vragen over de geplande 'asowoningen', regionale verantwoordelijkheid, rol van de woningstichting, kosten, locaties, alternatieven en maatschappelijke impact”.

Besluit:

Het college besluit:

de schriftelijke vragen van de fractie Behoorlijk Bestuur over de geplande 'asowoningen', regionale verantwoordelijkheid, rol van de woningstichting, kosten, locaties, alternatieven en maatschappelijke impact te beantwoorden met 261691 en daarvan de tekst vast te stellen.

Bindend advies aanvraag omgevingsvergunning boothuis helling naast Willemsoord 51a 

Adviesnummer:

237540

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Bais

Onderwerp:

Bindend advies aanvraag omgevingsvergunning boothuis helling naast Willemsoord 51a

Samenvatting:

Op 29 juli 2024 is een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een tijdelijk boothuis voor een periode van 15 jaar op de helling naast het perceel Willemsoord 51a (perceel D6300). Het plan is in strijd met het Omgevingsplan Den Helder, omdat een gebouw wordt gebouwd op een locatie waar dit niet mag volgens de regels van het omgevingsplan. De aanvraag is passend binnen een evenwichtige toedeling van functies aan locaties en geeft geen verstoring van de monumentale waarden van het Rijksmonument Willemsoord. Daarnaast kan ontheffing worden verleend voor de parkeernormen op basis van de Nota parkeernormen. Voor deze aanvraag is de gemeenteraad het bevoegde gezag om een bindend advies af te geven. De vergunning kan niet worden verleend zonder een positief bindend advies van de gemeenteraad.

Clean2Anywhere kan zich alleen vestigen bij een verlening van de vergunning.

Besluit:

Het college besluit de gemeenteraad voor te stellen:

een positief advies af te geven voor de aanvraag omgevingsvergunning voor het realiseren van een tijdelijk boothuis voor een periode van 15 jaar op de helling naast Willemsoord 51a (perceel D6300).

Gebiedsaanwijzing gasaansluiting ambulancepost op Schrijnwerkersweg 12

Adviesnummer:

249814

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Bais

Onderwerp:

gebiedsaanwijzing gasaansluiting ambulancepost op Schrijnwerkersweg 12

Samenvatting:

Op 11 juli 2024 heeft de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord ons verzocht om het perceel Schrijnwerkersweg 12 aan te wijzen als gebied waarvoor een gasaansluitplicht geldt zodat de vergunde ambulancepost ook kan worden gebouwd.

Liander heeft aangegeven dat er geen transportcapaciteit op korte termijn beschikbaar is voor een groot verbruik aansluiting, ook niet bij prioritering en dus eerder aan de beurt zal ook geruime tijd duren.

De ambulancepost is vanwege zwaarwegende redenen van algemeen belang noodzakelijk. Het is niet gewenst dat deze noodzakelijke maatschappelijke voorziening niet kan worden gerealiseerd vanwege netcongestie.

Besluit:

Het college besluit om: op grond van artikel 10, zevende lid, onderdeel a, van de Gaswet jo. artikel 1, sub d, van de Regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht, het volgende gebied aan te wijzen als gebied waar aansluiting op het gastransportnet strikt noodzakelijk is om zwaarwegende redenen van algemeen belang: Schrijnwerkersweg 12, 1786PC Den Helder, kadastraal bekend gemeente Den Helder, sectie C, nummer 11897

Antwoorden op schriftelijke vragen van de fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp over dierenwelzijn

Adviesnummer:

269419

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Zuiddam

Onderwerp:

Antwoorden op schriftelijke vragen van de fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp over dierenwelzijn

Samenvatting:

De fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder&Julianadorp heeft aanvullende schriftelijke vragen gesteld over dierenwelzijn. Het college beantwoord deze.

Besluit:

Het college besluit:

de aanvullende schriftelijke vragen van de fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder&Julianadorp over dierenwelzijn te beantwoorden met zaaknummer 269419, en de inhoud daarvan vast te stellen.

 Agenderingsvoorstel verkeersveiligheid

Adviesnummer:

268557

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Zuiddam

Onderwerp:

Agenderingsvoorstel verkeersveiligheid

Samenvatting:

Er is een agenderingsvoorstel opgesteld voor een bestedingsvoorstel van het investeringskrediet voor verkeersveiligheid in 2025.

Besluit:

Het college besluit: het agenderingsverzoek verkeersveiligheid door te geleiden naar de agendacommissie

Aanwijzen interim gemeentesecretaris 

Adviesnummer:

274135

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Burgemeester De Boer

Onderwerp:

Aanwijzen interim gemeentesecretaris

Samenvatting:

Publiekssamenvatting

In de organisatieregeling van de gemeente Den Helder is vastgelegd dat de directie als rol heeft de organisatie (in) te richten op het gebied van visie en strategie, verantwoordelijk is voor de dienstverlening, de opgaven, het functioneren en het presteren van de organisatie (inclusief organisatieontwikkeling) en de integraliteit bewaakt. Dat is een veelomvattend en belangrijk pakket dat een directie van drie personen vergt, zo is erkend en besloten. Na het vertrek van de vorige gemeentesecretaris/algemeen directeur hebben de huidige twee directeuren alle vrijgekomen taken en verantwoordelijkheden opgevangen, waarbij de heer Jeroen van Egerschot als waarnemend gemeentesecretaris/algemeen directeur heeft opgetreden.

Wetende dat het wervingstraject maanden kan duren, ziet het college van burgemeester en wethouders reden om in de tussentijd samenwerking te zoeken met een ad interim gemeentesecretaris/ algemeen directeur, die onder meer de organisatie kan stabiliseren, de werklast kan herstellen en een structurele functie-invulling kan voorbereiden. Geadviseerd wordt de heer Koen van Veen aan te stellen.

Besluit:

Het college besluit:

  1. met ingang vanaf heden de heer Koen van Veen aan te wijzen als gemeentesecretaris/algemeen directeur ad interim voor de duur van één jaar.

  2. de gemeentesecretaris/algemeen directeur is tevens directeur Bedrijfsvoering en krijgt samenvattend de volgende opdracht:

    • Het voortzetten van de organisatieontwikkeling met daarbij aandacht voor de organisatieregeling en de evaluatie hiervan;

    • Organiseren van en leidinggeven aan een voltallig en integraal managementteam (MT);

    • Adviseren over de structurele invulling voor de vaste gemeentesecretaris, welke per 1-1-2026 wordt aangesteld;

    • het behartigen van de gemeentelijke belangen van Den Helder binnen de regionale samenwerking Kop van Noord Holland en het hierbij verder onderzoeken van een governance

3. de raad te informeren over het aanwijzen van een interim gemeentesecretaris met raadsinformatiebrief 274135 en daarvan de tekst vast te stellen.

Procesvoorstel participatie gemeenteraad bij kadernota 2026-2029 

Adviesnummer:

277300

Classificatie:

Openbaar

Portefeuillehouder:

Wethouder Van Diepen

Onderwerp:

Procesvoorstel participatie gemeenteraad bij kadernota 2026-2029

Samenvatting:

Het presidium wordt voorgesteld om de gemeenteraad vroegtijdig te betrekken bij de totstandkoming van de kadernota 2026-2029. Het college stelt voor om dat te doen door middel van een beeldvormende avond en (extra) commissievergadering. Op 3 maart zal de beeldvormende avond zijn waarin circa 6-9 inhoudelijke onderwerpen worden besproken om te voorzien in de informatiebehoefte van de raads- en commissieleden. De commissievergadering (eind maart) heeft ten doel het "ophalen" van informatie door het college en zal gebeuren aan de hand van een nog op te stellen notitie. Deze informatie kan het college vervolgens gebruiken ter verdere samenstelling van de kadernota.

Besluit:

Het college besluit: het memo Procesvoorstel kadernota 2026 – 2029 vast te stellen en te verzenden aan het presidium