Vernieuwd station Den Helder Zuid feestelijk geopend
Wethouders Odd Wagner en Petra Bais moesten maandag 24 maart 2025 vroeg uit de veren om de eerste trein, na twee weken van intensieve werkzaamheden, op het vernieuwde station
Den Helder Zuid te verwelkomen.
Het station werd op 31 mei 1980 geopend om destijds Julianadorp en de wijken Nieuw Den Helder en De Schooten beter bereikbaar te maken. Het 45 jaar oude station voldeed niet meer aan de eisen van de huidige tijd. Het station, door reizigers vaak beoordeeld als ‘slechtste station van Nederland', was toe aan een grondige opknapbeurt.
Werkzaamheden
ProRail startte, in samenwerking met aannemer K_Dekker , op zaterdag 8 maart 2025 met de werkzaamheden en werkte door tot zondag 23 maart 2025. Het betekende dat er zestien dagen geen treinverkeer was tussen Heerhugowaard en Den Helder. Alternatieve bus- en taxidiensten werden ingezet om ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar bestemming toch kon bereiken. Het vergde de nodige flexibiliteit van de reiziger en om dit leed te verzachten was er ’s ochtends gratis koffie op de stations langs de spoorlijn.
John Nieuwstad, bouwmanager van ProRail en zelf woonachtig in Den Helder legt uit: In zestien dagen hebben we de perrons volledig vernieuwd, inclusief de fundering. De stationstunnel is opgeknapt, het meubilair van de wachtruimtes is vervangen en het aantal wachtruimtes is uitgebreid. de perrons toegevoegd. De nieuwe perrons voldoen nu qua hoogte aan de Europese richtlijnen, zodat reizigers makkelijker kunnen instappen, ook als ze minder goed ter been zijn. De trappen zijn hierop aangepast en er is natuurlijk een lift. Ook is de verlichting aangepast, zodat iedereen zich weer veilig op station Den Helder Zuid kan voelen.
De grootste werkzaamheden zijn nu achter de rug, maar we zijn nog niet helemaal klaar. We zetten tot mei de puntjes op de i,” aldus John. Het belangrijkste is dat de treinen weer rijden!
Wethouder Odd Wagner, die samen met wethouder Petra Bais de eerste trein verwelkomde, is trots op het vernieuwde station: Wat ooit het slechtst beoordeelde station van Nederland was, is nu een modern en toegankelijk knooppunt voor alle reizigers. En ook uniek: de langste treinverbinding in Nederland zonder overstappen is de intercity van Den Helder naar Maastricht. Je kunt in één keer door in minder dan vier uur. Naast wethouder Mobiliteit en Verkeer ben ik ook wethouder Inclusie. Daarom ben ik blij dat de toegankelijkheid ook verbeterd is. Met de renovatie zorgen we niet alleen voor een mooier en veiliger station, maar we verbeteren ook de toegankelijkheid voor alle reizigers.
Meer werk in Noord-Holland
Tijdens de zestien dagen waarin er geen treinen reden zijn meer klussen uitgevoerd in de Noordkop. Zo is veel onderhoud gepleegd aan sporen en bruggen, is een spoorbrug in Schagen vervangen door een duiker en is in Heerhugowaard een grote stap gezet in de bouw van een spooronderdoorgang.