48014 Juridische afwikkeling digitaal dossier jeugdgezondheid (het GGiD)

Aan de leden van de gemeenteraad.

Met deze brief informeren wij u over de afwikkeling van het digitaal dossier jeugdgezondheid (verder: GGiD). Hierover bent u de afgelopen jaren meerdere keren geïnformeerd. Onlangs is het besluit genomen waarmee ook de juridische afwikkeling klaar is. In deze brief leest u hier meer over.

  1. Achtergrond GGiD

Op 2 november 2022 is door het algemeen bestuur besloten om te stoppen met het ontwikkelen van het GGiD. GGD Twente, GGD Hollands Noorden en GGD regio Utrecht wilden samen dit digitale dossier door een leverancier laten bouwen. Helaas was gaandeweg een verschil van inzicht

ontstaan tussen de leverancier en de GGD’en. Daardoor zagen de GGD’en zich genoodzaakt te stoppen met de verdere ontwikkeling van het GGiD. Dit was mede vanwege de financiële consequenties een moeilijk besluit. De financiële consequenties zijn in de jaarrekening van 2022 verwerkt. Na het besluit om te stoppen, hebben de algemeen besturen van de drie GGD’en opdracht gegeven voor een externe evaluatie. De besturen wilden begrijpen waarom dit proces niet is geslaagd en welke lessen hiervan te leren zijn voor de toekomst. Deze evaluatie is eind 2023 met de colleges en raden van alle betrokken gemeenten gedeeld. De evaluatie leverde een aantal waardevolle lessen en aandachtspunten op voor zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie en uiteraard ook voor toekomstige projecten. Bijvoorbeeld het aan de voorkant meer tijd investeren om te bedenken wat je wilt, het vooraf inbouwen van expliciete go-no-go momenten, het formuleren van een eenduidige graadmeter voor de status van een project en het vooraf inventariseren van risico’s en beheersmaatregelen. De geleerde lessen worden of zijn inmiddels uitgevoerd. Eind 2023 hebben we u ook geïnformeerd dat de juridische afwikkeling van het contract met de leverancier nog moest plaatsvinden. Dit is nu afgerond.

  1. Verloop afwikkeling

Na het besluit om te stoppen met het GGiD, hebben de GGD’en geprobeerd om met de leverancier afspraken te maken over ontbinding van de overeenkomst. De besturen van de 3 GGD’en zijn hier steeds bij betrokken geweest. Zij hebben op verschillende momenten koers bepaald en kaders meegegeven voor de te nemen stappen hierin. De besprekingen hierover vonden grotendeels plaats in beslotenheid. Dit omdat openbaarmaking op dat moment onze juridische positie en daarmee de economische en financiële belangen van de GGD’en konden schaden. Er zijn meerdere juridische pogingen gedaan om het geschil op te lossen, zowel door de leverancier als vanuit de 3 GGD’en. Zo is een verzoek gedaan om een deskundigenbericht. Deze procedure liep tot op heden nog bij het Gerechtshof. Daarnaast had de leverancier in 2023 (opnieuw) aan de bindend adviseurs gevraagd om nog een bindend advies uit te brengen. Deze procedure was gepauzeerd, in afwachting van het deskundigenbericht. Uiteindelijk zijn de partijen begin 2024 weer in overleg getreden om te kijken of er een andere oplossing, zonder juridische procedures, mogelijk was. Deze oplossing is nu gevonden.

  1. Inhoud van de oplossing

De oplossing waar nu voor gekozen is, houdt in dat er afspraken zijn gemaakt over de manier van ontbinden van de overeenkomst die in 2018 was gesloten over het GGiD. Er is afgesproken om “met gesloten beurzen” uit elkaar te gaan. Dat wil zeggen dat er geen bedragen meer worden betaald en ook geen bedragen meer in rekening worden gebracht. De vorderingen over en weer worden ingetrokken. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over het intellectueel eigendom van het ontwikkelde product. De besturen van de GGD’en willen namelijk voorkomen dat de leverancier met delen van het al ontwikkelde product, mogelijk de markt op gaat. Daarom is het intellectueel eigendom overgedragen aan de 3 GGD’en. Ook is afgesproken dat de leverancier de komende 3 jaar niet inschrijft op aanbestedingen van GGD-organisaties. Beide partijen zien in dat de juridische procedures nog heel lang kunnen duren. Ondertussen lopen de juridische kosten op en blijft onzekerheid over de uiteindelijke verhaalbaarheid van de kosten. Daarom is afgesproken om vanaf nu geen juridische procedures meer te voeren en alle lopende procedures te stoppen. Tot slot is afgesproken dat partijen zich onthouden van het doen van onnodig en/of onterechte negatieve uitlatingen over elkaar.

  1. Beoordeling door het algemeen bestuur

Het algemeen bestuur kan zich vinden in de gekozen oplossing. Er zijn ook andere scenario’s overwogen, waaronder het doorzetten van de juridische procedure. Het voelt het meest rechtvaardig om het gelijk proberen te behalen en een tegemoetkoming te krijgen voor de geleden schade. De uitkomst zal echter lang op zich laten wachten en de definitieve uitkomst blijft onzeker. Daarbij draagt het blijven procederen niet bij aan de inhoudelijke en maatschappelijke opgaven van de GGD’en. Met de oplossing waarvoor nu is gekozen, zijn de risico’s afgedekt en voorkomen we dat nog meer gemeenschapsgeld in dit proces gestoken wordt. Daarmee is deze oplossing een afweging van strikt zakelijke aard en vloeit niet voort uit de inschatting van de GGD’en van hun kansen in de juridische procedure.

  1. Nieuw digitaal dossier

Inmiddels hebben de GGD’en, elk individueel, de aanbesteding gestart van een nieuw digitaal dossier voor de jeugdgezondheid. Met een nieuw digitaal dossier borgen we ook, voor de toekomst, goede dienstverlening vanuit de jeugdgezondheid aan de inwoners van GGD Hollands Noorden.

Afsluiting

Wij gaan ervan uit u met deze brief voldoende te hebben geïnformeerd over de afwikkeling van het GGiD.

Den Helder, 12 juni 2024.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Den Helder,

J.A. (Jan) de Boer MSc. burgemeester

J. (Jeroen) van Egerschot loco-secretaris