22837 RIB Jaarverslag 2023 Cocensus

Aan de leden van de gemeenteraad,

Op 9 april 2023 is door ons de vastgestelde jaarrekening 2023 Cocensus met bijbehorende bijlagen ontvangen. Door toezending hiervan aan de besturen van de deelnemende gemeenten legt het bestuur van de gemeenschappelijke regeling verantwoording af over de inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar.

Het algemeen bestuur van de GR Cocensus heeft de concept jaarrekening 2023 op 13 maart 2024 vastgesteld met een negatief rekening resultaat van € 181.000 die ten laste van de reserve wordt gebracht. Dit resultaat is het gevolg van twee factoren:

1. De exploitatie van de bedrijfsvoering 2023 sluit met een beperkt tekort van € 1.000 en sluit daarbij nagenoeg aan op de slotwijziging van de begroting 2023;
  2. Op aanwijzing van de accountant is in de jaarrekening ten laste van de exploitatie een voorziening getroffen van € 180.0000 ter dekking van het in de Cao geïntroduceerde verlofsparen. Hierdoor kunnen de medewerkers van Cocensus een verlofsaldo opbouwen om vervroegd met pensioen te gaan. De hoogte van de dotatie aan deze voorziening is gebaseerd op het verlofsaldo van de medewerkers van Cocensus per 31 december 2023.

Het negatieve exploitatieresultaat bestaat bijna helemaal uit de dotatie aan de voorziening verlofsaldi/verlofsparen. Het gaat feitelijk dus om een balansmutatie.

Daarnaast is ter afhandeling van de bezwaarschriften een bedrag van € 100.000 onttrokken aan de door het algemeen bestuur in 2023 ingestelde bestemmingsreserve (ad € 136.000) voor de afhandeling van bezwaarschriften van de No Cure No Pay bureaus.

Het algemeen bestuur heeft besloten om het negatieve exploitatieresultaat van € 181.000 ten laste te brengen van de algemene reserve van Cocensus (€ 369.000) die daarmee zou uitkomen op een bedrag van € 188.000. Omdat er ook nog een restant van de bestemmingsreserve No Cure No Pay op de balans staat (van € 36.000) komt de totale stand van de reserve eind 2023 uit op € 224.000.

De jaarstukken 2023 van de GR Cocensus bestaan uit:

• het gewaarmerkte jaarverslag Cocensus 2023 inclusief controleverklaring;
  • de controleverklaring onafhankelijke accountant gemeente Den Helder;
  • het gecertificeerd model belastingverantwoording 2023 waarbij verantwoording wordt afgelegd over de uitgevoerde belastingwerkzaamheden ten behoeve van Den Helder in 2023.

De accountant heeft een goedkeurende verklaring van getrouwheid afgegeven en een goedkeurende verklaring voor de rechtmatigheid van de jaarrekening 2023.

We bieden u hierbij in de bijlagen ter informatie de jaarrekening 2023 samen met de bijbehorende stukken aan.

Den Helder, 21 mei 2024.

Met vriendelijke groet,